Sjors Fröhlich, hoofdredacteur van BNR, heeft het eerste Nederlandse boek over employee experience in ontvangst genomen uit handen van de auteurs Heleen Mes en Gea Peper.
Volgens hem is het onderwerp uitermate relevant. ‘Ik geloof echt dat gelukkige medewerkers het verschil kunnen maken in een organisatie. BNR wordt gemaakt door de mensen, dus die moeten centraal staan.’
BNR zelf vierde onlangs het 20-jarig bestaan. ‘We zijn begonnen vanuit een soort kraakpand en in 20 jaar doorgegroeid naar waar we nu staan, het enige commerciele nieuwsstation in Nederland. En met de groei van BNR en de overname door een groter concern hebben we juist ook aandacht voor het vasthouden aan het DNA uit de begintijd.’
‘Natuurlijk hebben we professionaliseringsslagen gemaakt en moeten we meer zaken afstemmen dan in de begintijd. Maar we waken er voor om zaken dood te regelen.’
‘We vieren graag successen. Onlangs gaven we een feest voor ons 20-jarig bestaan en het is mooi om te zien dat medewerkers dagen later het er nog steeds over hebben. Maar we hebben ook steeds meer oog voor kleine successen. Ik vind het belangrijk dat we die ook benoemen. Journalisten hebben natuurlijk de neiging te kijken naar wat er niet goed gaat en dat zien we ook intern. Het is bij ons mensenwerk en hier gaat natuurlijk wel eens wat fout. Ik vind het belangrijk dat we dan kijken hoe we het de volgende keer beter kunnen doen in plaats van lang stil te staan bij de gemaakte fout.’
‘Het beroep van journalist is vaak onregelmatig, spannende momenten dienen zich meestal niet van te voren aan. Maar als er dan wat gebeurt, dan giert de adrenaline door het pand. Mensen maken op dat soort momenten lange dagen, maar daar hoor je niemand over. Een goed voorbeeld waar werkdruk niet altijd werkstress betekent.’
Hangende Pootjes club
‘Er vertrekken ook wel eens mensen bij BNR. Maar het is mooi om te weten dat er een officiële Hangende Pootjes club is. Die bestaat uit medewerkers die graag weer terugkomen, hoewel ze ergens anders wellicht meer hebben kunnen verdienen of iets relaxter konden werken, maar toch de sfeer van BNR missen. We verwelkomen hen natuurlijk weer graag.’
Het boek Employee Experience, Happy People – Better Business is online en in de boekhandel te bestellen.